468x60 ترکیب مدیریت ژاپنی و آمریکایی :: باشگاه مدیران آینده

باشگاه مدیران آینده

Next Managers Club for Iranian Students

باشگاه مدیران آینده

Next Managers Club for Iranian Students

باشگاه مدیران آینده
السلام علیک یاصاحب الزمان
پیوندها

ترکیب مدیریت ژاپنی و آمریکایی

جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۳ ب.ظ

منبع: سایت جامع مدیریت

مقایسه و ترکیب مدیریت ژاپنی و آمریکایی

مهدی یاراحمدی خراسانی

***

ویلیام اوچی در بررسی برخی از سازمان های (موفق) آمریکایی دید که این سازمان ها آگاهانه یا نا خودآگانه برخی از خصوصیات و ویژگی های سازمان های ژاپنی را بکار گرفته اند. وی این ترکیب را تلفیق کارآمد برای تئوری Z نام نهاد. . اگر شیوه ی مدیریت آمریکائی را تئوری A و شیوه ی مدیریت ژاپنی را تئوری J بنامیم و از طریق ویژگی هایی که دارند آن ها را تعدیل نمائیم تئوری Z حاصل می شود.

 

تئـــــوری Z

ویـلیـــام  اوچـــی

 ***روایت آمریکایی شیوه ی مدیریت ژاپنی***

***تئوری حاصل از تعدیل ویژگی های مدیریت ژاپنی و آمریکائی***

 

 

ژاپنی

(تئوری J)

آمریکایی

(تئوری A)

عوامل مقایسه

ردیف

 
 

مادام العمر

کوتاه مدت

استخدام

۱

 

به کلیات

به تخصص های جزئی

گرایش

۲

 

کم

زیاد

جابجائی و انتقال

۳

 

جمعی

فردی

مسئولیت

۴

 

نادر،

 غیر رسمی وحتمی

متعدد،

رسمی

 و مستقیم

ارزیابی ها

۵

 

بطنی و افقی

سریع و عملکردی

نوع ارتقاء

۶

 

 

توجه انسانی

 به فرد

توجه ابزاری

 به فرد

نوع نگاه به انسان

۷

 

برای مطالعه بیشتر:

یک نظریه مشهور در اوایل سال 1980 توسط ویلیام اوچی ارائه شد که شامل  بررسی او بر روی ویژگی های سازمان ها به عنوان مبنایی برای مقایسه متمرکز بود . اوچی یک سری ویژگیها و خصوصیات روشنی را برای سازمانهای ژاپنی عنوان می کند . استخدام دائمی ، ارزیابی و ارتقاء تدریجی ، مکانیزم های کنترلی ضمنی ، تصمیم گیری های جمعی ، مسئولیت جمعی و نگرانی و وابستگی کل نگر برای همه کارکنان . از سوی دیگر خصوصیات ذاتی سازمانهای آمریکایی شامل استخدام موقتی (کوتاه مدت) ، ارزیابی و ارتقاء سریع ، مکانیزم های کنترلی مستقیم و صریح ، تصمیم گیری های فردی ، مسئوایت فردی و تفکر جزء نگرانه برای کارکنان می باشد.

با درک این واقعیت ها ویلیام اوچی مکتب جدید مدیریتی را در آمریکا به نام تئوری Z ارائه داد. او اعتقاد دارد که برخی از خصوصیات سازمان های ژاپنی می تواند به طور موفقیت آمیز در سازمانهای آمریکایی نسخه برداری شود.

تئوری Z در واقع یک ترکیب است که در حقیقت حاوی و شامل بهترین مفاهیم هر دو مکتب است که اهم آن ها به شرح زیر می باشد:

 

-         تاکید بر مهارت های بین فردی و نیاز برای تعاملات گروهی

-         تاکید بر تصمیم گیری جمعی اما مسئولیت های فردی

-         تاکید بر روابط غیر رسمی و دموکراتیک برپایه اعتماد

-         نگریستن به افراد به عنوان یک کل و نه به عنوان عوامل تولید

-        با اینکه برنامه ریزی بسیار مورد توجه است اما شاخص های کمی به طور کلی مورد توجه قرار نمی گیرند.

۹۴/۰۷/۱۷
باشگاه مدیران آینده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.